köp ALDRIG äkta päls!!!!

Kort vistelse i evijärvi är nu över
kom tillbaka med färja inatt till umeå

Byn var ännu mindre än jag mindes den...
jag har nog växt en del sen sist jag var där...

   

jag hann med två kortare joggingturer
på dem möttes jag av en fruktansvärd syn.

hundratals med rävar inburade trångt i små burar
för att sedan dödas och bli till päls som säljs dyrt!
Jag trodde, eller antog, eller önskade att rävfarmar
och minkfarmar var förbjudna överallt.
Men nej, inte i vårat kära grannland Finland.


Knappt några kilometer från vårat hus satt alltså hundratals övergödda rävar
inburade, väntandes på sitt öde att blir till en
pälsjacka runt någon rik kvinnas axlar.
Hemskt!!!

 

Jag smög runt i buskarna och förskte fota utan att bli upptäckt
Bilderna blev inte de bästa,
men jag lovar rävarna såg ut som små oskyldiga hundvalpar som gnydde 

okej mina vänner, Vad gör vi åt saken?!
För det första köp ALDRIG ALDRIG äkta päls!!




(jag vet att jag undviker huvudsyftet med Finlandsresan, begravningen.
Men det är ju varken kul att skriva om eller läsa om...)

 


Kommentarer
Postat av: Robert

Men usch... hemskt! Rävar som är så söta :(

2009-10-26 @ 19:04:51
Postat av: M

jag försökte googla lite och kola upp det där, verkar som att det inte är "förbjudet" i SVerige men att reglerna kräver att rävarna ska ha stora burar och kunna leka och gräva och då blir det inte lönsamt och därför finns i sverige inga rävfarmar. Däremot finns minkfarmar.

2009-10-27 @ 08:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback